Lärdomar och trender med chippen

Det var ganska länge sedan jag skrev nåt om chippen, men det har hänt en hel del. Intresset för chippen är fortfarande väldigt stort. Jag skulle nog säga att de som chippar sig nu inte längre gör det bara för att det är coolt, men vill också kunna använda chippen till praktiska saker. Det är frågor av typen “Vad kan jag göra med chippet?” som dominerar. Det finns också de som redan har en tanke med vad de vill göra. Det brukar ofta vara att ersätta SATS-kortet och passeringskortet till kontoret.

SATS är i stort sett löst. Chip-modellen NTAG216 (som vi sätter in som standard) är kompatibelt med systemet SATS använder. De största problemen är att personalen bakom kassan blir ställda när folk som är chippade vill ersätta sina kort med chippen. Men det brukar lösa sig efter att man förklarat saken. Ett annat problem är att chippen inte funkar som korten. Läsarna är byggda för platta kort, inte för cylindriska små chip. Man kan därför inte lägga läsaren rakt på chippen i handen och tro att det kommer fungera. Man behöver vinkla läsarna mot chippen (eller chippen mot läsarna). Men sen fungerar det hur bra som helst. Man behöver dessutom tänka på samma sätt vid grinden. Det finns helt enkelt en sweet spot för chippen man behöver hitta.

I övrigt verkar SATS som företag väldigt öppna för att deras medlemmar använder chippen istället för medlemskorten och det verkar som att de aktivt jobbar för att göra processen för att använda chippen enklare.

Andra företag som visat intresse för att ge stöd för chippen är SL och SAS. Dock är det inte intressen från ledningshåll utan snarare initiativ från enskilda på respektive företag. SAS gjorde en proof-of-concept för några månader sen där en person hade lagt sitt boardingbiljett på chippet och checkade in sig och boardade planet med chippet. Och det funkar… hyfsat. Eftersom det inte finns officiellt stöd för projektet och det bara var ett proof-of-concept-projekt så fungerar det inte med 100 procents säkerhet. Efter demonstrationen har det varit helt tyst från SAS angående chippen.

Likaså har enskilda från SL visat intresse för att ge stöd för chippen men tekniken är inte på plats och det är troligen ett par år kvar innan chippen kan användas i SL-trafiken.

Annars har ett av de största problemen hittills har varit att det finns två dominerande standarder av chippen. En 13.56 Mhz (NFC) och en 125 kHz-standard. Många som spontanchippat sig eller chansat har lärt sig detta den jobbiga vägen. SATS (och andra gym), SL, SAS och andra företag som använder tekniken använder 13.56 Mhz-standarden. För passeringsystemen används i 9 av 10 fall 125 kHz-standarden. I 1 av 10 fall används 13.56 Mhz i passeringssystemen. Krångligt att hålla reda på? För att göra det ännu svårare använder Assa Abloy en variant av 13.56 Mhz-standarden som inte är kompatibel med modellen NTAG216 som är den variant av 13.56 Mhz-standarden som vi brukar sätta in i händer. Man kan alltså glömma att man ska få chippen att fungera med produkter som Yale doorman.

Lösningen brukar vara att antingen läsa på och ta reda på fakta om systemet man vill använda det med eller helt enkelt sätta in båda typerna av chippen för att täcka in allt på en gång och slippa tänka på kompatibilitet. Att sätta in båda standarderna samtidigt är en trend vi ser att allt fler gör och jag skulle nog vilja säga att det är till och med rekommenderat om man vill göra många olika saker med chippen. Vi erbjuder därför paketpriser för de som vill sätta in båda samtidigt.

Arbetet fortsätter med att förenkla användningen av chippen och få företagen att börja acceptera chippen. Det arbetet blir såklart lättare desto fler som är chippade. Därför fortsätter vi också att ha chipparties och om man vill ha ett själv ska man anmäla sig på chipster.nu. Vill man hänga med i nyhetsutecklingen av chippen, har frågor eller vill dela med sig av nåt man gjort med chippen rekommenderar jag Facebooksidan för chipster.nu.

One thought on “Lärdomar och trender med chippen

  1. Pingback: Det här är senaste trenden med chippen | chipster.nu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *